onsdag 30 november 2016

I need a reboot

Med anledning av mitt förra inlägg har jag sammanställt vad jag tidigare vet att jag behöver komma ihåg när jag behöver en omstart. Jag väljer att publicera det för jag tänker att en del av det kanske kan vara till hjälp de av er som har samma behov.

Jag ska komma ihåg att jag är bra på att pejsa och att alla bakslag inte beror på att jag misslyckats med att hålla balansen. Just nu måste jag helt enkelt fokusera på hitta de nya hållpunkterna, för det är förutsättningarna som förändrats och jag måste lära känna dem. Det är inte farligt, bara nytt och arbetsamt. Och det måste få ta tid.

Jag måste också komma ihåg att mitt psykiska välbefinnande hör ihop med hur jag mår fysiskt. Därför måste jag prioritera att få min fysiska hälsa i bättre balans. 

Vad kan jag då göra för att återfå balansen?

  • Prioritera sömn och mat. Och kärlek.
  • Söka tystnad och intrycksvila.
  • Minska fysisk belastning.
  • Backa medvetet i stället för att kraschbacka.
  • Förstå mina nya förutsättningar.
  • Göra fyrkantigt. Sätta gränser. Spara energi!
  • Vad måste tillfälligt få ta mer energi för att på sikt spara energi?
  • Be om hjälp!
  • Gråta och sörja det som gått förlorat.
  • Fortsätta skriva men inte känna press att publicera.
  • Fokusera på det som är meningsfullt istället för det att försöka hitta mening i det meningslösa.

Till sist måste jag komma ihåg att jag gör det jag kan och att det är tillräckligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hopp eller bristande verklighetsförankring?

Har tänkt vidare på texten från igår. På hur det kanske framförallt handlar om erfarenheten av omgivningens brist på verklighetsförankring...