lördag 19 november 2016

Fysisk aktivitet vid utmattningssyndrom - undersökning

Hej!

En liten undersökning igen, denna gång till dig som har diagnosen utmattningssyndrom:

1. Hur väl tål du träning jämfört med då du var frisk? (kommentera gärna).
  1. Ingen skillnad
  2. Sämre, men tränar fortfarande
  3. Promenad funkar men inget annat
  4. Träning gör mig sjuk

2. Har du fått rekommenderat träning (ökad fysisk aktivitet) som del av behandlingen?
  1. Ja
  2. Nej

Det går att svara på Twitter, på facebook, i kommentar eller via livetsbilder(snabels)gmail.com

Tusen tack i förskott! <3

22 kommentarer:

  1. 1. c (periodvis d)
    2. a

    SvaraRadera
  2. 1c (periodvis d)
    2a

    SvaraRadera
  3. 1c (periodvis, vilket är ganska ofta, d)
    2a

    Hej och innerligt tack för allt du skriver och tar upp! Jag känner igen mig i så mycket och blir tröstad och stärkt av att veta att jag inte är mol allena i denna situation av långvarig sjukdom (utmattningssyndrom sedan 4 år) som inte följer den förväntade tillfriskningskurvan och allt som kommer i dess kölvatten, beroendet av andra, ofriheten, maktlösheten, mitt begränsade liv, sorgen o s v.
    Så TACK för att du finns! Du och alla ni andra där ute som är i samma situation är jätteviktiga för mig även om jag sällan orkar skriva kommentater. Men jag läser allt här på din blogg.
    Fortsätt skriv och blir jag bara lite starkare ska jag propagera för att du blir sakkunning på Försäkringskassan! : ) Och på Socialdepartementet! Våran röst behöver bli hörd!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för ditt svar! <3 Glad att du finner tröst och igenkänning i mina texter, även att jag är lessen att du behöver känna som du gör! Om FK och Socialdepartementet kan tänka sej att ha en sängliggande sakkunnig med mycket begränsad kapacitet och ojämn prestationsförmåga - och att jag får göra det på mina villkor - så är jag på! :-)

      Radera
  4. 1c
    2a
    Det är det jag fått mest cred för hos doktorn, att jag promenerar.

    SvaraRadera
  5. 1. c
    2. a ( vilket gjorde mig ännu sjukare )

    SvaraRadera
  6. C
    B - har inte fått träna, ingen pulshöjande aktivitet

    SvaraRadera
  7. 1c
    2a (men bara promenader)

    Ps. I perioder då jag varit mindre utmattad har jag yogat och nu när jag börjat arbetsträna har jag testat lättare styrketräning igen och mår oftast bra av det. Men det dröjer nog innan jag vågar konditionsträna igen.

    SvaraRadera

Hopp eller bristande verklighetsförankring?

Har tänkt vidare på texten från igår. På hur det kanske framförallt handlar om erfarenheten av omgivningens brist på verklighetsförankring...