måndag 7 november 2016

Ett välkommet avbrott i vardagen?

Jag ser avundsjukt (och lite fascinerat) på människorna som gör stora utsvävningar. Gör avsteg från vardagen och de vardagliga rutinerna. Och trots det stora uttaget på energikontot verkar i princip helt oberörda. Visst, lite trötta och småmöra men ändå energiska och styrkta efter det efterlängtade avbrottet från det vanliga. Och de fortsätter med vardagen som om ingenting har hänt.

Själv har jag tvingats ruta in min vardag i ett strikt mönster där varje dag ser likadan ut. Blivit extremt rigid och fyrkantig med en minutiös koll på minsta lilla energispill. Det är alldeles nödvändigt. Trots det tippas jag omkull av minimala förändringar. För energi är en färskvara som inte går att lägga på lager och ett avsteg från planen, som andra inte ens reflekterar över kan ge enorma konsekvenser för mig. Jag kan inte bara skaka av mig och gå vidare utan tvingas modifiera planen så att jag kan krympa kostnaderna ännu mer. Ännu fyrkantigare. Mindre än minimalt.

Så avbrottet i vardagen, som för dig är välkommet och stimulerande är för mig oftast en källa till försämrat mående.

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där.. Fy och blä!
    Ullareds resan har satt sina spår..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, Ullared - en utmattads värsta mardröm känns det som! Är det någonsin folktomt där??
      Kram!!

      Radera
  2. Det var precis detta jag klurade på idag..om jag lever för stunden - i nuet - i min utmattning, så känns det riktigt bra. Jag tycker jag har det helt ok. Jag hittade din aktivitets-flaska med energinivån, och har tagit till mig den såå mycket. Oftare idag befinner jag mig på lilla strecket över utmattad. Den stunden känns livet topp, energin på topp (!!) 1,5h senare finns inget kvar. Men varje dag...envisas jag med att bara välja att se och känna den känslan. Så jag upplever mitt liv "bra" - men minsta jämförelse med en "normal" människa gör att jag faller ned i ett djupt hål. Då blir mitt måeende helt plötsligt obefintligt - men det kändes inte så när jag var på "topp".... Folks välvilja av att "du kan behöva lite ombyte" blir för mig ett uttag som oftast inte är värt "ombytet". Varm kram Gordana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det för mej också oftast - krocken med det som inte längre är min verklighet blir för hård! Inte först och främst fysiskt utan energimässigt!
      Kram!!

      Radera

Synen på välinformerade patienter

Hej! Undersökningsdags igen!  Jag undrar över era erfarenheter av mötet med olika yrkeskategorier och deras syn på välinformerade p...