söndag 25 september 2016

Bryta stigma...?

Att jag slutar skämmas spelar ingen roll så länge du skäms för mej. Så länge du anser att det jag berättar är skamligt.

Du lägger stigma och skam på mej. Det är lättare att sluta skämmas om det jag säger bemöts med respekt, som att jag också är en människa. Stigma kan brytas genom minskat skitprat om patienter i personalrummet. Genom ett respektfullt bemötande. Att du ser mej som kompetent!

Ibland blir jag bara så less på att bördan av att "bryta stigma" läggs på en redan tyngd individ. Att de som bemöter friskrivs från ansvar.

Patienter med ME/CFS har försökt bryta stigmat med sjukdomen under decennier. Vad spelar det för roll när forskare fuskar och förstärker? När läkare inte vill ta i diagnosen med tång. När de skambelägger patienter som tar upp frågan om utredning. Vägrar ta till sej kunskap?

Det spelar ingen roll hur öppen jag är, hur många gånger jag efterfrågar vård, om de som vårdar mej inte kan stå upp för mej inför kollegor.

Stigmat kring psykisk ohälsa kommer inte minska förrän det finns en vård som behandlar psykiskt sjuka som kompetenta människor. Stigmat kring smärtpatienter kommer inte minska förrän vården sluta behandla patienter som att de är rädda, lata och svaga. För att minska stigma kring ME/CFS måste vården öka sin kunskap via aktuell forskning och sluta se patienterna som simulanter.

Ja, jag lägger stort ansvar på vårdpersonal för att minska stigma vid ohälsa. För de borde veta bäst, förstå mest och se sin makt!

Du som jobbar i vården kan med din attityd och ditt bemötande mot dina patienter öka eller minska bördan av stigmat! Du har ett val, gör det! Du som arbetar med sjuka människor och du som kan påverka vården, som har en maktställning, måste gå före och aktivt välja att bryta stigma.

Om du inte gör det kommer stigmat leva kvar. Även om patienterna gör allt för att släppa skammen. För du har makt. Dina ord har makt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...