fredag 25 december 2015

Att leva energismart

Att lyfta fram negativa aspekter av livet med långvarig utmattning och smärta är inte särskilt svårt. Men när jag berättar för andra om hur mitt liv ser ut just nu så inser jag att det också gett mig något positivt. Det handlar inte om "sjukdomsvinst" i den negativa bemärkelsen att jag drar fördelar av att vara sjuk. Utan mina besvär har tvingat mig in i ett nytt sätt att tänka och hantera livet. Ett förhållningssätt som jag kommer göra allt för att hålla kvar, även om jag någon gång skulle må så mycket bättre att jag blir helt symtomfri.

Det handlar om att leva listigt och energismart:

1. Att fånga tillfället
Snarare att ha en beredskap att agera direkt när jag känner att min kropp säger ja - än att inte skjuta upp saker, som den mer allmänna tolkningen av begreppet är. Det handlar om att fånga tillfället när mitt fönster öppet (se föregående inlägg). Att fånga MITT tillfälle. Att kunna styra och ha kontroll utifrån hur jag mår istället för utifrån vad andra förväntar sig.

2. Att ta vara på det lilla
Jag har lärt mig att vara glad och tacksam över det positiva som finns i livet, trots att det är lite. Att det "stora och överdådiga" får mig att må sämre har lärt mig att värdera och känna att små saker kan räcka gott och väl. Att det lilla intima sammanhanget kan ge mer än det stora sällskapet och att en liten stund i det vardagsvackra är guld värt.

3. Att inte slösa med tiden
Min begränsade energi gör att jag inte har råd att slösa med tiden. Om jag slösar blir jag mer sjuk, och får ännu mindre utrymme att spela på. Därför är jag noga med vad jag gör med min energi och min tid. Allt jag gör är ett medvetet val och konsekvenserna av det valet finns med i kalkylen. Det gör att jag oftast känner att jag förvaltat den lilla tid jag har väl. Om jag av någon anledning är missnöjd med mitt val tar jag med det i kalkylen till nästa gång. Det är dock svårt när någon annan (omedvetet eller medvetet) slösar med min tid. När de inte förstår att deras slöseri krymper tiden som mitt fönster är öppet inte bara idag, utan många dagar framöver.

4. Att vara realistisk
Att tänka realistiskt både när det gäller tidsåtgång och belastning är väldigt viktigt för mig. Det är det som är basen för den kalkyl jag talar om under förra punkten. Jag frågar mig alltid om fördelarna med att göra något överväger nackdelarna - och om det är värt det. Funkisfeministen har gjort en Pacingkarta som kan fungera som en bra hjälp i kalkylerandet. Att vara realistisk handlar om att vara ärlig mot mig själv om hur min energinivå ser ut, och anpassa aktivitetsnivån utifrån den. Det innebär också att veta i vilka lägen jag behöver be om hjälp eller använda hjälpmedel för att kunna öka min aktivitetsnivå. Och det handlar om att kunna avbryta eller backa utan att känna det som ett misslyckande.

5. Att vara målinriktad 
Jag har alltid varit väldigt effektiv, både i mitt jobb och privat. Jag har inte varit den som suttit och väntat utan sett till att ha fått saker gjort! Ofta på kortare tid än jag haft tillgodo. Detta med att vara effektiv handlar inte om att vara snabb. Det handlar om att vara målinriktad. Att vara snabb utan ett tydligt mål kan tvärt om skapa en enorm ineffektivitet. Om jag har ett tydligt mål går det att skvättgöra något långsamt och ändå vara effektiv. Att skvättgöra handlar inte om att splittra upp sig på många olika aktiviteter samtidigt, utan mer om hur jag doserar aktiviteter i lagom längd och mängd - i förhållande till den energi jag har att tillgå.

Det går faktiskt att "jobba häcken av sig" i snigelfart genom att skvättgöra målinriktat, att inte slösa med tiden utan vara realistisk, ta vara på det lilla och fånga stunden!

2 kommentarer:

  1. Just det! det har sina poänger att leva såhär, inte bara problem, det lyckades jag förklara för en vän jag träffade i höstas för hon utbrast när vi pratat en stund; Du har det ju bra Sofia! Vilken seger att faktiskt kunna ge en nyanserad bild av mitt nya liv, där både bra och dåliga sidor finns, och att HON spontant fattade detta. Det levde jag på ett bra tag...
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Sofia! Mer sånt! Önskar så att debatten fick mer av denna balans - mellan det onda och det goda som en utmattning kan föra med sig. Kram och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dej! <3

      Radera